Istraživanja i projekti
Milica Mima Ružičić – Novković: Mi smo naši izbori
"... da ne bismo kao svesna bića izgubili svrhu postojanja i zaustavili evoluciju"
Izboriti se za izbor: Životna priča Gordane Rajkov
Priredila Milica Mima Ružičić-Novković
(2017)
Engleski:
Vying for a Choice: Gordana Rajkov - A Life Story
Zvučna verzija knjige:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLbEuir5Q08KxplykRfdDNkFbtKDKjjdqT
Prikaz knjige:
Book Review: Vying for a Choice: Gordana Rajkov – A Life Story
Projekat „Evropsko žensko sećanje“ je podržan od strane Evropske komisije kroz program Evropa za građane - Evropsko sećanje, a nosilac projekta je Arhiv Vojvodine u saradnji sa Fondacijom ”Novi Sad 2021 - Evropska prestonica kulture”.
Ideja projekta je istraživanje i prezentacija arhivske građe i dokumenata u vezi sa istorijom Pokreta za oslobođenje žena u Evropi (Women's Liberation Movement).
Istraživanje će biti realizovano u saradnji sa organizacijama iz Srbije i 9 partnerskih država: Slovenije, Italije, Crne Gore, Nemačke, Grčke, Holandije, Albanije, Francuske, Poljske.
Namera projekta je obeležavanje važnih, ali nedovoljno poznatih žena i različitih istorijskih prekretnica i promene u ženskim političkim, socijalnim, ekonomskim i kulturnim pravima.
Pokret za oslobođenje žena predstavlja kolektivnu borbu za jednakost koja je započela krajem 1960-ih i nastavila se tokom 1980-ih. Očekivani rezultat projekta je velika završna izložba u javnom prostoru koja će biti otvorena u okviru programa Novi Sad 2022, a zatim putovati kroz partnerske gradove.
U okviru projekta „Evropsko žensko sećanje“ planirano je ukupno 6 međunarodnih aktivnosti. Jedan pripremni sastanak, 4 radionice i završna međunarodna konferencija.
Cilj pripremnog sastanka je upoznavanje i izgradnja tima među partnerima, kao i koordinacija i jasno definisanje metodologije i planiranih zadataka i aktivnosti.
Cilj radionica je kreiranje koncepta i materijala za završnu interaktivnu izložbu koja se sastoji od dokumenata, fotografija, tekstova, artefakata, članaka, video materijala, umetničkih dela.
Svaka radionica biće posvećena jednoj od 4 teme:
Žene i mir - žene žrtve ratova, ženski mirovni pokreti i istorija ženskih političkih prava
Žene i rad - istorija ženskih ekonomskih i radnih prava.
Žene i kultura - istorija ženske kulture, umetnosti i društvene teorije.
Žene i sloboda - istorija ženskih socijalnih prava.
Završna konferencija biće posvećena temi ”Nasleđe Pokreta za oslobođenje žena”.
Na predlog Udruženja „Ženske studije i istraživanja” Univerzitet u Novom Sadu jula 2004. godine organizuje Školu romologije, zajedno sa ŽSI, kao oblik eksperimentalnog programa za stručno usavršavanje romske i neromske (studentske) populacije u Vojvodini.
Romologija je naučna oblast koja se bavi proučavanjem jezika, običaja i kulture Roma. Teorijski okvir je interdisciplinaran: koriste se metode kojima se razvija kritičko istraživanje romske zajednice u Evropi/Srbiji kroz istoriju i danas, sa težištem na otklanjanju stereotipa, predrasuda, rasne, rodne i svake druge diskriminacije Roma i Romkinja. U tu svrhu se koriste podaci iz: naučne literature, analize medija, studija roda i različitih istraživanja u institucijama sistema i građanskim organizacijama.
Cilja rada u školi je bio da se oformi homogena grupa polaznica i polaznika iz romske i neromske zajednice, koji su stekli osnovna znanja iz romologije kao interdisciplinarne naučne oblasti, ovladali tehnikama timskog rada, osposobljeni za interaktivnu nastavu i da nadalje senzibilišu širu javnost za potrebe romske zajednice.
Škola je organizovana 9 godina za redom, od školske 2004/2005. do 2012/2013. godine kao oblik stručnog usavršavanja na Univerzitetu u Novom Sadu u formi 32 časa u okviru 4 modula: jezik, kultura, istorija, stanovanje i demografija.
Polaznici su bili svi koji imaju diplomu završene srednje škole - kao minimum, a kao maksimum – magistri i doktori nauka, koji žele nešto da saznaju o navedenim temama. Polaznici su bili u obavezi da ispune tri uslova: prisustvo polovini ukupnog broja časova; učestvovanje u timskom istraživačkom radu (uz mentorski rad) i pisanje završnog rada (samostalno ili grupno), uz mentorsko rukovođenje i javno predstavljanje tog rada. Za to su dobijali uverenje o položenoj Školi (koje je potpisivao rektor UNS).
Posebno se vodilo računa o tome da se iskoriste nastavni potencijali romske elite za teme iz navedena 4 modula. Prednost je davana mladim romskim kadrovima koji su ranije već završili Školu romologije.
- Osma škola Romologije
- Sedma škola Romologije
- Šesta škola Romologije
- Peta škola Romologije